Nieuws: Bestelauto’s met aanhangwagen, tachograafplicht of niet?

Bestelauto’s met aanhangwagen, tachograafplicht of niet?

Bestelauto’s met een GCW** (bestelauto + aanhangwagen) van boven de 3500 kg moeten zich, net als zware vrachtwagens, houden aan het rijtijdenbesluit. Daardoor moeten ze dus zijn voorzien van een tachograaf.

Er is veel onduidelijkheid over de zogenaamde tachograafplicht bij lichte bestelauto’s (GVW* 3500 kg). Heb ik nu vrijstelling of niet en hoe vaak worden er controles uitgevoerd op bestelauto’s die met een aanhangwagen rijden? Ondernemers moeten bij de aanschaf van hun nieuwe bestelauto direct al de keuze maken of ze een tachograaf bestellen. Achteraf een tachograaf inbouwen kan natuurlijk ook, maar is vele malen duurder. De auto voor de zekerheid voorzien van een tachograaf heeft ook weer consequenties, aangezien je dan alleen met de auto mag rijden als je ook je bestuurderspas gebruikt. Omdat er heel wat bestelauto’s zijn uitgerust met een trekhaak en dus in het zogenaamde risicogebied vallen, heeft dit artikel tot doel om daar meer duidelijkheid over te verschaffen.

Bestelauto + trekhaak. Iedere ondernemer die een nieuwe bestelauto met trekhaak aanschaft zou op zijn minst de overweging moeten maken om de tachograaf of tachograaf-voorbereiding te bestellen als fabrieksoptie. Verderop in dit artikel kun je de vrijstellingsregelingen lezen, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.  

Tachograaf + bestuurderspas. De tachograaf functioneert alleen met een persoonsgebonden bestuurderspas. Iedere bestuurder die in een bestelauto met tachograaf rijdt, moet dus een bestuurderspas hebben én gebruiken. Het maakt in deze niet uit of je op dat moment wel of niet met een aanhangwagen rijdt. Bestelauto’s voorzien van een tachograaf mogen dus niet bestuurd worden door bestuurders zonder deze pas. Iedereen met een geldig rijbewijs B, C, D en/of E kan de pas aanvragen. De pas is vijf jaar geldig en kost 117,37 euro.

Aangezien de meeste bestelauto’s een GCW** hebben van meer dan 3500 kg, betekent dat dus dat de bestelauto’s die regelmatig met aanhangwagen rijden moeten worden uitgevoerd met een tachograaf. Dat is in de praktijk lang niet altijd het geval. Zijn ze dan dus strafbaar of hebben ze vrijstelling?

Controle. Vooropgesteld, je ontvangt geen vrijstelling in de vorm van een document of iets dergelijks dat je bij een controle kunt laten zien. Uiteindelijk moet de bestuurder door middel van een registratie kunnen aantonen, dat er binnen de vrijstellingsnorm wordt gereden. Je voldoet aan de vrijstellingsnorm, of niet. Dat gegeven maakt de hele regelgeving en de uitvoering van de controle, arbitrair en bijzonder gecompliceerd. Wanneer de bestuurder op dat moment geen tegenbewijs kan afgeven, kan er gesanctioneerd worden. Het maakt niet uit of je met of zonder lading rijdt. De controlerende instanties beoordelen de voertuigcombinatie op basis van volledig beladen kentekengewichten.

Wanneer vrijstelling? Om daar duidelijkheid over te verschaffen delen we de vrijstellingen op in twee hoofdgroepen. Voldoe je aan de eerste ben je al klaar. Is dat niet het geval, dan moet je aan de tweede voldoen, of anders een tachograaf aanschaffen.

  1. Vrijstelling (16 varianten) op basis van inzet, type voertuig en type onderneming
  2. Vrijstelling op basis van vervoer van eigen materialen maximaal 12 uur per week

Vrijstelling op basis van type voertuig en type onderneming. Er bestaan zestien vrijstellingsregelingen op basis van het type voertuig, inzet, onderneming of instantie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan agrarische bedrijven die binnen een straal van 50 kilometer werken en calamiteitsdiensten zoals ambulances en rioleringsdiensten. Op de website van de inspectie voor leefomgeving en transport https://www.ilent.nl kun je vinden of je aan een van deze vrijstellingen voldoet.

Vrijstelling op basis van vervoer van eigen materialen, maximaal 12 uur per week. Aangezien een grote groep ondernemers niet aanmerking komt voor de eerste zestien vrijstellingsregelingen, moeten ze dus een tachograaf gebruiken. Enige uitzondering hierop geldt voor de ondernemers die beroepsmatig vervoeren, waarbij de bestuurder kan aantonen dat alleen eigen materiaal en machines worden vervoerd (je bent geen vervoerder zoals bijvoorbeeld een transportbedrijf). Daar bovenop moet de bestuurder kunnen aantonen dat minder dan 12 uur per week met een dergelijke voertuigcombinatie met een GCW** van maximaal 7500 kg wordt gereden.

Je voldoet aan de vrijstellingsnorm, dus geen tachograaf in de bestelauto. Dan blijft er nog wel de registratieplicht. Deze registratieplicht is vormvrij; Werkbonnen, ritregistratie of een automatische registratie zodra men de aanhangwagen aankoppelt. Deze registratie geldt dan als tegenbewijs bij een controle.

Vrijstellingscheck tachograaf. De belangenorganisatie voor logistiek Nederland heeft op haar website een tool staan die het mogelijk maakt om een persoonlijke check te doen, om te achterhalen of je nu wel of niet in aanmerking voor vrijstelling, http://www.evo.nl. Overweeg te allen tijde een sluitende registratie om aan te kunnen tonen dat je onderneming aan de voorwaarden voldoet.

Niet eens met de tachograafregeling voor bestelauto’s? Teken de petitie op; http://www.evo.nl/site/petitie-tachograaf

Meer weten over de bedrijfswagens en de regelgevingen voor grijs kenteken? Bestel de Bedrijfswagen Omnibus op www.bol.com

* GVW = Gross Vehicle Weight (gewicht voertuig inclusief lading)

**GCW = Gross Combination Weight (GVW+ aanhangwagengewicht inclusief lading)

Source:https://www.linkedin.com/pulse/bestelautos-met-aanhangwagen-tachograafplicht-niet-jasper-engel